Van piek naar dal, maar nu weer in de lift: tuinmarkt krabbelt op na historische inzinking

Den Haag, 4 april 2025 – De Nederlandse markt voor tuinproducten maakt voor het eerst in jaren weer een duidelijke opleving door. Na een explosieve groei tijdens de coronapandemie zakte de vraag naar tuinproducten met maar liefst 60%. De consument had in die periode massaal geïnvesteerd in huis en tuin. Maar zodra de lockdowns voorbij waren, viel de markt volledig stil. Inmiddels is het tij aan het keren, zo blijkt uit cijfers van Koninklijke Dekker, een van de grootste Nederlandse producenten van tuinproducten. Van historisch hoogtepunt naar forse daling Markt herstelt zichtbaar Koninklijke Dekker levert een breed assortiment tuinproducten, waaronder houten schuttingen, vlonderplanken, geïmpregneerd tuinhout, hardhouten palen, composiet tuinproducten, pergola’s, overkappingen en diverse houten tuinaccessoires. Het bedrijf ziet niet alleen meer vraag vanuit Nederlandse consumenten, maar merkt ook dat de internationale aanvoer stokt. Door schaarste vanuit het buitenland ontstaat er opnieuw ruimte voor Nederlandse importeurs. “Onze grote voorraadpositie – wij hebben gemiddeld tien maanden aan populaire producten op voorraad – stelt ons in staat om snel in te spelen op de toenemende vraag,” aldus Dekker. Voorzichtig optimisme voor 2025 |